+36 20 377 7266 42@szabogabor.hu
Oldal kiválasztása

Az elmúlt hetekben ezrekhez toppant be hívatlan rokonként az irodájuk. És nemcsak épp arra járt – be is költözött. Hogy meddig marad, senki nem tudja, ahogy állítólag a CIA-nál mondják: reméljük a legjobbat, de készüljünk a legroszabbra. Az új varázsszó a home office, rengetegen ízlelgetik, milyen érzés az irodában lakni.

A home office lelke pedig az informatika. Kell számítógép, kell telefon, internet kapcsolat és persze kellenek a célszoftverek. Videó konferencia, felhő alapú tárhely, projektkezelő, csoportmunkát lehetővé tevő alkalmazások. Az átállás akár még izgalmas is lehet, persze ez habitus kérdése. De való igaz, hogy a fokozott digitalizációnak megvannak az előnyei, mekkora már, hogy egy másfél órás megbeszélés miatt nem kell két órát az autóban tölteni! A felhő alapú tárhelyek pedig új szintre emelik a fájlok és dokumentumok megosztását, ha valaki korábban nem használt még ilyet. Akkor hardver pipa, szoftver pipa, düböröghet a házi iroda!

Annyira azért nem. Az előny gyakran hátrány is egyben, az otthonról dolgozás esetében pedig ez fokozottan igaz. A munkahely lényege, hogy segít a munkára összpontosítani, otthon pedig… Otthon van minden. És minden készen áll arra, hogy elvonja a figyelmünket. Általában szép sikerrel. Szóval, otthonról dolgozni sok szempontból könnyebb, de nagyobb felkészülést igényel.

A home office lényege a rendszer. Mondjuk a nem home office-é is, de ezt most hagyjuk. A munkahely fegyelmez, otthon nekünk kell fegyelmeznünk saját magunkat. Ez jóval nehezebb, olyan, mint a spórolás: ha egy vasunk sincs, könnyen megy. Ha tele a pénztárca, akkor jóval nagyobb akaraterőt igényel.

A sikeres otthonról dolgozás tehát a rendszerrel kezdődik. Milyen feladatokat kell elvégeznünk? Ezekhez milyen eszközökre van szükség? Mennyi időt vesznek hozzávetőlegesen igénybe? Mikor fogjuk elvégezni őket? Ha ezekre a kérdésekre nem látjuk viszonylag tisztán a választ, akkor újdonsült házi irodánk viharsebesen fullad bele a káoszba. Mondom ezt úgy, hogy több, mint 10 év home office tapasztalata van mögöttem. Na és mi mindenben segít nekünk az informatika? Néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  • Feladatkezelő – a feladatkezelő alkalmazások sok huncutságot tudnak, a két legfontosabb ezek közül az, hogy nagyon könnyű ismétlődő feladatokat beállítani (amelyek aztán automatikusan megjelennek a napi teendőink között), illetve kérhetünk figyelmeztetést is, amikor egy fontos feladat esedékes.
  • Digitális naptárak – bár néha kényelmesebb valamit beírni egy hús-vér határidőnaplóba, a digitális megoldásnak van egy sor előnye: ismétlődő időpontok, emlékeztetők, események vagy akár az egész naptár megosztása másokkal.
  • Felhő alapú tárhely – az egyik legjobb dolog, ami a közös munkát segíti. Létrehozhatunk vele olyan mappákat, amelyek tartalma minden érintett eszközén automatikusan szinkronizálódik.
  • Videó konferencia – nem ugyanaz, mint a személyes találkozó, de majdnem. És sok esetben tényleg tudja helyettesíteni.
  • Projekt kezelő – a segítségükkel nagyon hatékonyan tudunk projekteket megtervezni és menedzselni. Sok esetben az is megoldható, hogy a projekt egyes feladatai egyből átkerüljenek a feladatkezelő alkalmazásba. Ilyen módon nagyon hatékonyan lehet feladatokat kiosztani.

A feketeöves felhasználók számára nyilván semmi újat nem mondtam, de tapasztalatból tudom, hogy sokaknak ez közel sem annyira magától értetődő. A cikk pedig elsősorban nekik szólt. Sok sikert a házi irodához!